محكمة الحب



يا سيدى القاضى
إسمعنى
و بحكمك أنا راضى
خصمى هو حبيب
و هو إللى رافع عليا دعاوى
حبيته حب مش عادى
هى إللى شاغل بالى
 و ساكن فؤادى
و القلب لما يختار
 ما تقدر عليه الأيادى
و إن كنت حبيته
 فاهو إللى بادى
قالى بحبك
حركنى من ثوباتى
رديت عليه وقتها
و قالت له إنت حياتى
…….
القاضى : لما إنت عاشق
ليه رافع عليك قواضى
و فى محكمة الحب
واقف قصادى
…………….
يا سيدى القاضى
بيقول عليا أنانى
علشان بغير
و غيره ما حبت تانى
فيه إيه خطير
كل ذنبى إنى بغير
………………
القاضى:ببقول عليك بتغير
و حبسه فى قفصك و خايف
عليه ليطير
بيقول كمان إن الغيره
معناها شك
مكتوب عندى كده فى الورق
هو ده التبرير
………………
يا سيدى القاضى
الغيره غير كده بكتير
الغيره هى المعنى السامى
للحب و الدنيا لسه بخير
لـو ؟!! عنــدك ورده
تحاوط عليها و تحميها
و لا تسبها لطير
مش كل إللى واقف على الشجر
عصافير
بين الورق مستخبيى نسر أوصقر
كبير
ياسيدى القاضى
إحكم و أنا راضى
بس إعمل حساب إن بحب
بضمير
علشان كده بغير
………………..
القاضى :ولكن المدعى طالب الفراق
……………….
لا ياسيدى القاضى
أنا له بشتاق
صعب عليا الفراق
 إحكم و أنا راضى
و إعمل حساب
إن جسدى فيه قلب!
مش جسد فاضى
و إن كان رفع عليا قضيه
 علشان بغير
أنا كمان أرفع عليه قضيه
إنه خلى قلبى له آسير
و شغل عقلى عليه بالتفكير

ياسيدى القاضى
إحكم و بحكمك أنا راضى

لـ وجدى محمود

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

الحياة هى المواقف هى التعليقات هى الخطوات هى السلامات